بیاتی: دولت «نظارت» خود را بر بازار تقویت کند اسامی شهدای حادثه تروریستی لار اعلام شد پزشکیان: زین‌پس تمام صنایع آب‌بر باید صرفاً در سواحل جنوبی توسعه پیدا کنند رونمایی از سامانه جنگالی صیاد ۴ وزارت دفاع وزیر دفاع: بانوان ایرانی سامانه‌های پیچیده دفاعی می‌سازند وزیر ارتباطات: فیلترشکن‌ها به شدت شبکه را دچار مشکل کرده‌اند خبر مهم رئیس سازمان اداری استخدام / محدودیت آزمون جذب ۵۰۰ مدیر جوان حذف شد؟ درگیری سپاه با گروهک تروریستی در مرز لار زاهدان/ شهادت ۳ تن از رزمندگان قرارگاه قدس مشاور فرمانده کل سپاه: شهید فخری زاده توسط اراذل و اوباش داخلی ترور شد عارف: به باز پیکربندی جدی در نظام مدیریتی کشور نیازمندیم وزیر ارتباطات: ۸۰ درصد مردم از فیلترشکن استفاده می‌کنند معاون عملیات نیروی زمینی سپاه: در اوج آمادگی دفاعی هستیم / اجازه هیچگونه شرارتی را نخواهیم داد جزئیات سفر پزشکیان به قزاقستان و ترکمنستان یوسف پزشکیان استعفای وزیر راه و شهرسازی را تکذیب کرد وزیر ارتباطات: خسارت فیلترینگ بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است

افزایش قیمت خودرو در کمیسیون صنایع مجلس بررسی شد

اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در جلسه امروز خود دلایل افزایش قیمت خودرو را مورد بررسی قرار دادند.
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۸ - ۰۴ دی ۱۴۰۱ - 2022 December 25
کد خبر: ۱۶۵۴۴۸

به گزارش راهبرد معاصر، مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی در تشریح نشست امروز (یکشنبه 4 دی) کمیسیون متبوع خود، اظهار کرد: نخستین دستورکار امروز کمیسیون بررسی بازار خودرو و دلایل افزایش قیمت خودرو بود؛ کمیسیون معتقد بود که باید 3 رویکرد کوتاه‌مدت و سریع، میان‌مدت و بلندمدت برای موضوع خودرو اتخاذ کرد. 

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با اشاره به اقداماتی که باید به سرعت و بدون تعلل و بدون فشار به منابع ارزی کشور انجام داد، افزود: می‌توان تعداد واردات خودرو را در همان سقف یک میلیارد دلار افزایش داد؛ پیشنهاد کمیسیون این بود که می‌توان با واردات خودروهای کارکرده 3 تا 5 ساله تعداد خودروهای وارداتی با یک میلیارد دلار پیش‌بینی شده توسط دولت را چند برابر کرد، در واقع تعداد واردات آن‌ها بیشتر می‌شود، در نتیجه تعادل ایجاد خواهد شد؛ این موضوع در بازه زمانی کنونی به دلیل عرضه بیشتر نیاز است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از پیشنهادات امروز این بود که می‌توان سقف ارزی پیش‌بینی شده برای واردات خودرو را افزایش داد، در واقع برای اعتبارات این موضوع باید از محل‌هایی که ضرورت ندارد، تأمین شود، به طور مثال برای واردات گوشی‌های بیش از یک هزار دلار، منابعی وجود دارد که می‌توان به صورت موقت برای امسال یا چند ماه آن را قطع کرد و اعتبارات آن را به واردات خودرو تخصیص داد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ارز ایرانیان خارج از کشور را یکی دیگر از راهکارهای تأمین ارز مورد نیاز برای وردات خودرو دانست.

طاهری در پاسخ به اینکه آیا به‌کارگیری این راهکارها به قانون نیاز دارد، توضیح داد: خیر؛ دولت می‌تواند آن را انجام دهد، زیرا در قانون مربوط به واردات خودرو، اشاره‌ای به اینکه خودرو باید نو باشد، نشده است.

وی با بیان اینکه برای راهکار میان‌مدت باید سریعتر اقدامات لازم برای سرمایه‌گذاری در حوزه افزایش تولید داخل انجام شود، ادامه داد: ما در این حوزه حداقل به تولید 3 میلیون خودرو نیاز داریم، در حالیکه اکنون این تعداد در بیشترین حالت به یک میلیون و 500 هزار دستگاه می‌رسد، بنابراین باید برنامه‌ریزی دقیق رشد تیراژ تولید را محقق کرد تا با رشد تولید، بخشی از نیاز داخل تأمین شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: کاهش تورم، جبران کسری بودجه، اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، ایجاد مانع برای دلالی و.. از جمله راهکارهای بلندمدت است.

وی تصریح کرد: ما با عرضه خودرو در بورس با روش کنونی قطعا مخالف هستیم زیرا کالایی که با کمبود عرضه روبه‌رو است، زمانیکه در بورس عرضه می‌شود علاوه بر شفافیت به آن رونق نیز می‌بخشیم؛ کالایی که گران و کم است عرضه آن در بورس با مدل کنونی موجب آسیب و افزایش قیمت بیشتر می‌شود.

طاهری افزود: دومین دستور کار نشست امروز کمیسیون صنایع و معادن بررسی تبصره یک ماده 45 قانون آیین‌نامه داخلی با موضوعیت عملکرد سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: پس از بررسی درخواست متقاضیان و توضیحات مسئولان مربوطه مقرر شد ظرف یک ماه پاسخ مکتوب در این حوزه ارائه شود و در نهایت پیشنهادات مربوط به قانونگذاری به منظور ارتقای مدیریت شهرک‌های صنعتی تدوین و ارائه شود./ فارس

ارسال نظر
پرطرفدارترین اخبار